Tourism Sectors (পর্যটন খাত)

benefits of tourism sector | | Global Tourism Forum

Business Sector : There are several reasons that the tourism business sector does not fit the definition of industry. (এখানে পর্যটন ব্যবসা খাত শিল্পের সংজ্ঞার সাথে খাপ খায় না তার বেশ কয়েকটি কারণ রয়েছে।)

First of all, tourism does not produce a singular product such as the automobile industry. Tourism involves a tremendous diversity of products. Tourism products are in contrast to goods and services produced by industries. (প্রথমত, পর্যটন অটোমোবাইল শিল্পের মতো একক পণ্য তৈরি করে না। পর্যটনে পণ্যের ব্যাপক বৈচিত্র্য জড়িত। পর্যটন পণ্যগুলি শিল্প দ্বারা উত্পাদিত পণ্য এবং পরিষেবার বিপরীতে।)

Tourism products loosely defined as visitor experiences, occur at destinations. The distribution system- Transportation services- moves the markets to the products. This is the complete opposite of industries manufacturing products that are distributed to mark. (পর্যটন পণ্যগুলি আলগাভাবে দর্শনার্থীদের অভিজ্ঞতা হিসাবে সংজ্ঞায়িত করা হয়, গন্তব্যে ঘটে। বিতরণ ব্যবস্থা- পরিবহন সেবা- বাজারগুলিকে পণ্যের দিকে নিয়ে যায়। এটি এমন শিল্পগুলির সম্পূর্ণ বিপরীত যা পণ্যগুলি উত্পাদন করে যা চিহ্নিত করার জন্য বিতরণ করা হয়)

Nonprofit Sector : Often omitted as a prime actor sector of of tourism is the very important category of nonprofit organizations. In the United States and many organizations, there has been great growth of tourism development by voluntary organizations. Many health, religious, recreation, historic, ethnic, professional, archeological and youth organizations plan, develop, and manage land for visitors. (পর্যটনের প্রধান অভিনেতা খাত হিসেবে প্রায়ই বাদ দেওয়া হয় অলাভজনক প্রতিষ্ঠানের অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ বিভাগ। মার্কিন যুক্তরাষ্ট্র এবং অনেক সংস্থায়, স্বেচ্ছাসেবী সংস্থাগুলির দ্বারা পর্যটন বিকাশের ব্যাপক বৃদ্ধি ঘটেছে। অনেক স্বাস্থ্য, ধর্মীয়, বিনোদন, historicতিহাসিক, জাতিগত, পেশাগত, প্রত্নতাত্ত্বিক এবং যুব সংগঠন দর্শনার্থীদের জন্য জমি পরিকল্পনা, বিকাশ এবং পরিচালনা করে।)

Governmental Sector: Contrary to tourism being an industry or dominated by the business sector. It is developed and managed by another very important group- government. In many countries, governments provide a great number of visitor attractions. National parks throughout the world not only protect valuable natural and cultural assets but also attract millions of visitors. (ট্যুরিজমের বিপরীতে একটি শিল্প হচ্ছে বা ব্যবসা খাতে আধিপত্য রয়েছে। এটি আরেকটি অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ গোষ্ঠী-সরকার দ্বারা বিকশিত ও পরিচালিত হয়। অনেক দেশে, সরকার প্রচুর সংখ্যক দর্শনার্থী আকর্ষণ প্রদান করে। বিশ্বজুড়ে জাতীয় উদ্যানগুলি কেবল মূল্যবান প্রাকৃতিক ও সাংস্কৃতিক সম্পদ রক্ষা করে না বরং লক্ষ লক্ষ দর্শনার্থীদের আকর্ষণ করে।)

This often includes water supply, sewage disposal, police and fire protection. Streets and lighting, as well as electrical power and communications. In a great many countries, tourism promotions and marketing have been accepted as roles of government. Billions of dollars are spent by governments annually to promote visitors to their areas. for most of these agencies, advertising makes up the largest share of the budget. Only a few include moneys for research, planning, training and information systems. (এটি প্রায়ই জল সরবরাহ, পয়ageনিষ্কাশন নিষ্পত্তি, পুলিশ এবং অগ্নি সুরক্ষা অন্তর্ভুক্ত করে। রাস্তাঘাট এবং আলো, পাশাপাশি বৈদ্যুতিক শক্তি এবং যোগাযোগ। অনেক দেশে, পর্যটন প্রচার এবং বিপণনকে সরকারের ভূমিকা হিসাবে গ্রহণ করা হয়েছে। প্রতিবছর বিলিয়ন ডলার সরকার তাদের এলাকায় দর্শনার্থীদের উন্নীত করার জন্য ব্যয় করে। এই সংস্থার অধিকাংশের জন্য, বিজ্ঞাপন বাজেটের সবচেয়ে বড় অংশ তৈরি করে। গবেষণা, পরিকল্পনা, প্রশিক্ষণ এবং তথ্য ব্যবস্থার জন্য মাত্র কয়েকটি অর্থ অন্তর্ভুক্ত।)

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.