Sustainable Tourism In A Changing World

The concept of sustainability is supported by a balance of social,... | Download Scientific Diagram

Tourism in the twenty- first century must anticipated a future marketed by changing global relationship and societal structures, technological innovations, and growing spatial awareness and environmental concern.

(একবিংশ শতাব্দীতে পর্যটনকে অবশ্যই ভবিষ্যতের প্রত্যাশা করা উচিত বৈশ্বিক সম্পর্ক এবং সামাজিক কাঠামো, প্রযুক্তিগত উদ্ভাবন, এবং ক্রমবর্ধমান স্থানিক সচেতনতা এবং পরিবেশগত উদ্বেগ দ্বারা বাজারজাত করা।)

Tourism flourishes best  in conditions of place, prosperity, freedom and security, disturbance to these conditions is to be expected. The industry response must be sufficiently resilient to generate opportunities for the growth of tourism in keeping with the dynamics of changing world and increasing concern for ecological sustainable development. (স্থান, সমৃদ্ধি, স্বাধীনতা এবং নিরাপত্তার অবস্থার মধ্যে পর্যটন সবচেয়ে বেশি সমৃদ্ধ হয়, এই অবস্থার জন্য ব্যাঘাত আশা করা যায়। পরিবর্তিত বিশ্বের গতিশীলতা এবং পরিবেশগত টেকসই উন্নয়নের জন্য ক্রমবর্ধমান উদ্বেগের সাথে সামঞ্জস্য রেখে পর্যটন বৃদ্ধির সুযোগ সৃষ্টির জন্য শিল্পের প্রতিক্রিয়া অবশ্যই যথেষ্ট স্থিতিস্থাপক হতে হবে।)

Sustainability Concept: 

The concept of sustainability express the idea that humankind must live within the capacity of the environment to support it. Sustainable development is that which meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their needs. It is somewhat when supplemented by more specific objectives and guiding principles. These have been articulated by any number of national and international agencies and organizations, and embrace components of  (স্থায়িত্বের ধারণাটি এই ধারণাকে প্রকাশ করে যে মানবজাতিকে অবশ্যই পরিবেশের ধারণক্ষমতার মধ্যে বাস করতে হবে। টেকসই উন্নয়ন হচ্ছে সেই যা বর্তমানের চাহিদা পূরণ করে ভবিষ্যৎ প্রজন্মের তাদের চাহিদা পূরণের ক্ষমতার সাথে আপোষ না করে। এটি আরো কিছু নির্দিষ্ট লক্ষ্য এবং নির্দেশক নীতি দ্বারা পরিপূরক হয়। এগুলো যে কোন সংখ্যক জাতীয় এবং আন্তর্জাতিক সংস্থা এবং সংস্থার দ্বারা প্রকাশ করা হয়েছে এবং এর উপাদানগুলিকে আলিঙ্গন করা হয়েছে)

  • Conservation and enhancement of ecological processes. (পরিবেশগত প্রক্রিয়াগুলির সংরক্ষণ এবং বর্ধন।)
  • Protection of biological diversity (জৈব বৈচিত্র্যের সুরক্ষা)
  • Equity within and between generations (প্রজন্মের মধ্যে এবং তাদের মধ্যে সমতা)
  • Integrations of environmental, social and economic considerations. (পরিবেশগত, সামাজিক এবং অর্থনৈতিক বিবেচনার সমন্বয়।)

The concept of ecologically sustainable development has been challenged as merely a reworking of long-standing philosophies about conservation and stewardship of resources for the future. What is new is the widespread endorsement of the concept and the incorporation of a proactive environmental dimension into corporate planning and management.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.