INTRODUCTION to HOTEL & TOURISM

Prepare for a Career in Tourism and Hospitality Management - Study and Go  Abroad

Types of tourism—–

There are six types of tourism

  1. Recreational Tourism:  Recreational tourism means a variety of activities which a person could choose to refresh his/her sprit. It may include activities as divers (Various) as a game of golf, watching television, visiting amusement park or travelling abroad. Mass and popular package tours seek mainly enjoy their leisure time and taking fresh air or sporting activities of various kinds. (বিনোদনমূলক পর্যটন মানে বিভিন্ন ধরণের ক্রিয়াকলাপ যা একজন ব্যক্তি তার প্রফুল্লতা রিফ্রেশ করতে বেছে নিতে পারে। এতে গলফ খেলা, টেলিভিশন দেখা, বিনোদন পার্ক পরিদর্শন বা বিদেশ ভ্রমণ হিসাবে ডাইভার (বিভিন্ন) হিসাবে ক্রিয়াকলাপ অন্তর্ভুক্ত থাকতে পারে। গণ এবং জনপ্রিয় প্যাকেজ ট্যুরগুলি প্রধানত তাদের অবসর সময় এবং তাজা বাতাস বা বিভিন্ন ধরণের ক্রীড়া কার্যক্রম উপভোগ করতে চায়।)

The following diagram may explain the recreational tourism—–

(a) Home-based activities- watching TV, reading, gardening, etc (গৃহ ভিত্তিক কার্যক্রম- টিভি দেখা, পড়া, বাগান করা ইত্যাদি)

(b) Daily leisure- going to cinemas, theatre, weekend trips, etc. (দৈনিক অবসর- সিনেমা, থিয়েটার, উইকএন্ড ট্রিপ ইত্যাদি যাওয়া)

(c) Weekend leisure- day trips, picnic, visiting nearby tourist attractions, etc. (সপ্তাহান্তে অবসর- দিনের ভ্রমণ, পিকনিক, কাছাকাছি পর্যটন কেন্দ্র পরিদর্শন ইত্যাদি)

(d) Tourism temporary movement from- Business and work, travel place to place where you do not normally reside. (পর্যটন থেকে অস্থায়ী চলাচল- ব্যবসা এবং কাজ, এমন জায়গায় ভ্রমণ করুন যেখানে আপনি সাধারণত থাকেন না।)

2. Educational and Cultural Tourism: 

Tourist aim is to experience and to gather new cultural activities- art, folklore, music etc, also they want to see how people in other countries live, work and play. To gain a better understanding of what goes on elsewhere.   (পর্যটকদের লক্ষ্য হল নতুন সাংস্কৃতিক ক্রিয়াকলাপের অভিজ্ঞতা অর্জন করা এবং সংগ্রহ করা- শিল্প, লোককাহিনী, সঙ্গীত ইত্যাদি, এছাড়াও তারা দেখতে চায় যে অন্যান্য দেশের লোকেরা কীভাবে বসবাস করে, কাজ করে এবং খেলাধুলা করে। অন্যত্র কি ঘটছে তার একটি ভাল বোঝার জন্য।)

The Following May Be Least As Motivations to Travel : 

(a) To see how people in other countries live, work and play.  (অন্যান্য দেশের মানুষ কিভাবে বসবাস করে, কাজ করে এবং খেলা করে তা দেখতে।)

(b) To enjoy scenic beauty and cultural sights. (প্রাকৃতিক সৌন্দর্য এবং সাংস্কৃতিক দর্শন উপভোগ করতে।)

(c) To gain a better understanding of what goes on elsewhere. (অন্যত্র কি ঘটছে তার একটি ভাল বোঝার জন্য।)

(d) To attend festivals, cultural functions. (উৎসব, সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠানে যোগ দিতে।)

3. Historical Tourism :   This tourism involves visit to heritage locations, museums, temples, churches etc. (এই পর্যটনে heritageতিহ্যবাহী স্থান, যাদুঘর, মন্দির, গীর্জা ইত্যাদি পরিদর্শন জড়িত।) 

4. Ethnic Tourism :  This involves contact with unusual customs in remote areas, to go to places from where ones family or friends lived in the past. For example, Indians settled abroad and holding foreign passports keep on coming to India again and again.  (এর মধ্যে প্রত্যন্ত অঞ্চলে অস্বাভাবিক রীতিনীতিগুলির সাথে যোগাযোগ করা হয়, যেখানে পরিবার বা বন্ধুরা অতীতে বসবাস করত সেসব জায়গায় যেতে। উদাহরণস্বরূপ, ভারতীয়রা বিদেশে বসতি স্থাপন করে এবং বিদেশী পাসপোর্ট ধারণ করে বারবার ভারতে আসতে থাকে।)

5. Environmental Tourism :    Mainly higher income group in particular are interested in visiting remote environment and want to change their environment by the taking of fresh air, culture, natural scenery etc. (বিশেষ করে উচ্চ আয়ের গোষ্ঠী বিশেষত প্রত্যন্ত পরিবেশ পরিদর্শনে আগ্রহী এবং তাজা বাতাস, সংস্কৃতি, প্রাকৃতিক দৃশ্য ইত্যাদি গ্রহণ করে তাদের পরিবেশ পরিবর্তন করতে চায়।)

6. Adventure Tourism :    Now – a – days people are more interest to discover something new by his/her hard work. Adventure tourism, this geared to promote mountaineering, trekking and adventure activities. (এখন – একটি দিন মানুষ তার/তার পরিশ্রম দ্বারা নতুন কিছু আবিষ্কার করতে আগ্রহী। অ্যাডভেঞ্চার ট্যুরিজম, এটি পর্বতারোহণ, ট্রেকিং এবং অ্যাডভেঞ্চার কার্যক্রমকে উৎসাহিত করার জন্য তৈরি।

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.